Facebook | Twitter | Youtube |

UrbanApa

Tilaa Urbanapa uutiskirje!

Blog

Urbaani kulttuuri–, taide– ja tapahtumayhteisö
Urbant kultur–, konst– och evenemangssamfund
Community for Urban Culture, Art and Events

NEXT STEP - NÄKÖKULMIA PAREMPAAN TANSSINOPETUKSEEN

Rakkaat ystävät!

Kynät on nyt teroitettu pitkän hiljaiselon jälkeen! UrbanApan blogi palaa uudella kirjoitussarjalla, joka kulkee nimellä:

NEXT STEP – NÄKÖKULMIA PAREMPAAN TANSSINOPETUKSEEN

Elämme #metoon jälkeistä aikaa. Nyt hyvä hetki tarkastella kriittisesti myös tanssikouluissa tapahtuvaa vallankäyttöä. Julkaisusarja koostuu erilaisista näkökulmista, ehdotuksista ja työkaluista, joiden avulla voimme yhdessä ottaa seuraavan askeleen kohti moninaisempaa, turvallisempaa ja parempaa tanssinopetusta. Sarjan on kuratoinut ja toimittanut Anniina Jääskeläinen.

ENJOY!

 

urbanapa_logot05 copy

 

JOHDANTO: Lyhyt rakenteiden näkökulma tanssinopetukseen

Harrastustoiminta on iso ja tärkeä osa monen lapsen ja nuoren kehitystä. Mitä korkeammalle tähdätään, sitä enemmän aikaa lapset ja nuoret viettävät harrastuksen parissa. Täten suurempi vastuu nuorten kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisesta siirtyy myös harrastustoiminnan järjestäjien harteille. Opettajan tai valmentajan merkitys lapsen ja nuoren elämässä korostuu yhdessä vietetyn ajan lisääntyessä. Parhaimmillaan kyseessä voi olla kasvavan yksilön kehitystä tukeva toiminta, joka tarjoaa rakkaan lajin ja ystäväpiirin loppuelämäksi. Pahimmillaan tilanne voi vaatia psyykkistä apua traumaattisten kokemusten vuoksi.

 

Merkittävä osa tanssialan harrastustoiminnasta on, tanssin lajista riippuen, yksityisten yritysten tai muiden pienten toimijoiden järjestämää. Tanssin alan pedagogista koulutusta on ollut Suomessa tarjolla vasta suhteellisen vähän aikaa, eikä kaikkiin tanssin lajeihin ole saatavilla lajin sosiokulttuuriset erityispiirteet huomioivaa pedagogista ja didaktista koulutusta. Suomessa tanssinopettajan ammattinimikkeellä koulutusta järjestävät osakeyhtiön muodossa ammattikorkeakoulut. Virallisen koulutuksen ulkopuolelle jäävissä lajeissa vastuu toiminnan kehittämisestä on perinteisesti ollut itseoppineilla ”guruilla”, joiden meriitit pohjautuvat usein menestykseen omalla taiteellisella tai kilpailullisella uralla. Karismaattinen henkilökuva ja kilpailumenestys ovatkin mahdollistaneet monelle toimeentulon alalla, jolla työllistyminen on haastavaa kovan kilpailun ja heikentyvän taloudellisen tuen aikana. Tanssikouluyrittäminen on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta pienten- ja mikroyritysten toimintaa.

 

Kasvatus ja tanssikasvatus ovat pitkällä aikavälillä tapahtuvaa toimintaa, jotka nojaavat opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Vastuu tämän vuorovaikutussuhteen laadusta ja rajoista on aikuisella. Vastuuhenkilön ollessa itsekin nuori, tai pedagogiseen työhön kasvava nuori aikuinen, vastuu hänen toiminnastaan on myös järjestävällä taholla. Pyrkimys turvalliseen vuorovaikutukseen vaatii vastuuhenkilöltä kykyä itsereflektioon, valta-asetelman tunnistamista, ja toiminnan fokusoimista pois omasta taiteilijapersoonasta kohti opetettavaa/valmennettavaa. Taidealan myytit ”luovista persoonista” eivät ole poissa tanssinkaan parista, vaan poikkeava käytös, turvallisten rajojen ylittäminen, tunnesäätelyn haasteet, ja jäsentymätön toimintatapa voidaan nähdä jopa ansioina. ”Taiteellisuus”, ”luovuus”, tai ”boheemiuus” ihailtuina ominaisuuksina voivat hämätä ammattitaidon kasvatuksellisten osa-alueiden ilmeisiä puutteita.

 

Yksilötasolla tapahtuvaa tanssinopetustoimintaa säätelevät ja mahdollistavat toiminnan rakenteet. Vastuu toiminnan sisällöstä, laadusta ja tarkoituksenmukaisuudesta lepää toimintaa järjestävien organisaatioiden harteilla. Luovan alan organisaation tulee olla erityisen tietoinen kasvatuksellisesta vastuustaan toiminnan keskittyessä lapsiin ja nuoriin. Vastuuseen liittyvät myös organisaation arvopohja, toiminnan näkyvät- ja piilotavoitteet, sekä kyky ja rohkeus ennaltaehkäistä ja puuttua toiminnassa epäiltyihin ja ilmeneviin väärinkäytöksiin. Ongelmien vähättely ja piilottelu kuuluvat toivottavasti menneisyyteen. Työnantajien tehtävänä on vastata henkilökuntansa säännöllisestä koulutuksesta, tarjota tasa-arvoiset ja toiminnan kehittämiseen sitouttavat työehdot, sekä mahdollistaa toiminnalle rakenteet joissa minkäänlaiset väärinkäytökset eivät jää piiloon. Organisaation tärkeimpiin tehtäviin kuuluvat toiminnan taustalla olevien arvojen tunnistaminen, kriittinen tarkastelu, ja tuominen läpäisemään kaikkea toimintaa. Tanssin harrastustoiminnan kehitys voisikin tulevaisuudessa keskittyä lajikehityksen ja kilpailumenestyksen lisäksi myös ammattimaiseen kasvatukseen, turvallisten rajapintojen luomiseen, ja kestävien työskentelyolosuhteiden tasavertaiseen mahdollistamiseen.

Anniina Jääskeläinen on tanssitaiteen maisteri, joka on toiminut vuodesta 2004 tanssinopettajana eri ikäisten ja tasoisten tanssijoiden kanssa aina aloittelijoista ammattiin opiskeleviin saakka. Tällä hetkellä Anniina opiskelee lääketiedettä Oulun Yliopistossa, tutkii rintasyöpää ja opettaa tanssia SM-tasolla kilpaileville lapsille ja nuorille.

 

 

Tuoreimmat tapahtumat:

04.10.2018 Festival

UrbanApa x Ateneum 2018

 4.-7.10.2018 / Unknown?  Me olemme tuntemattoman äärellä. Me emme tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Rajapinnat vuotavat ja tuttu muuttuu tunnistamattomaksi. Meitä pelottaa, mutta ehkä voimme kohdata tuntemattoman yhdessä?  UrbanApa x Ateneum on festivaali, joka törmäyttää urbaanin nykytaiteen ja museokontekstin. Neljän päivän aikana tuomme yhteen installaatioita ja videotaidetta, pieniä, hauraita, yllättäviä, kyseenalaisia …

Lue lisää ►
07.08.2018 Festival

OPEN CALL / FALL 2018

UrbanApa tarvitsee sinua! UrbanApa palaa Ateneumiin lokakuussa 2018. Tämän syksyn temaattisena maisemana on “unknown”. UrbanApan konseptit tuleva festivaali mukaan lukien keskittyvät lähestymään tuntematonta -  haluja, utopioita ja dystopioita, sekä näiden kautta taiteen mahdollisuuksia johdattaa tuntemattoman äärelle. Miten unelmoida tuntemattomasta tulevaisuudesta? Miten kehittää työskentelyrakenteita, joita ei ole vielä olemassa? Miten taide voi …

Lue lisää ►
04.06.2018 Exchange

TOOLBOX #13

UrbanApa TOOLBOX on työpaja/labi , jonka tarkoituksena on saattaa yhteen taiteen eri alojen ammattilaisia. TOOLBOX tarjoaa alustan taiteellisten praktiikoiden jakamiselle, paineettomalle taiteelliselle työskentelylle ja yli genrerajat ylittäville kokeiluille. Kevään 2018 toisessa  TOOLBOXissa tools for art and life työskennellään elämän, taiteen ja näyttämöllisten avausten kanssa.  Jaamme taiteellisia (ja oikean elämän) praktiikoita, tutkimme, keskustelemme ja …

Lue lisää ►
26.05.2018 Exchange

DemoFest

DemoFest / 26.-27.5.2018 / Zodiak – uuden tanssin keskus C4 la 26.5. klo 17 C4 ja su 27.5. klo 13 C4 *scroll down for English Syksyllä 2017 UrbanApa järjesti mentorointialustan nuorille taiteilijoille! Nyt nähtävä DemoFest tarjoilee kuluneena keväänä alkunsa saaneita teosehdotelmia ja/tai koreografisia kokeiluja. Mentorointialustalla tavanneet nuoret freelance tanssitaiteilijat ovat …

Lue lisää ►