Skippaa sisältöön

UrbanApa

Community for culture, art and events

UrbanApa x Stoa

UrbanApa tanssittaa nykytaiteen koko kirjon Stoaan!

13.-17.8.2024

Mikä on UrbanApa x Stoa?

Tänä vuonna UrbanApa palaa Stoaan 13.-17.8.2024 järjestettävän UrbanApa x Stoa -festivaalin myötä. Tapahtuma kokoaa yhteen urbaanin nykytaiteen koko kirjon ja viiden päivän ajan kulttuurikeskus Stoassa kuka tahansa pääsee nauttimaan moninaisista taustoista tulevien ammattitaiteilijoiden sekä muiden kulttuurivaikuttajien yllättävistä, monitaiteisista ja leikkisistä esityksistä.

Festivaalin teema on tänä vuonna dreaming & scheming. Mistä unelmoimme parhaillaan? Kuinka kuvitella uusia työskentelyn, luomisen ja yhteistyön tapoja? Miten sortavien rakenteiden vaikutuksia voi vähentää unelmoinnin ja juonimisen keinoin? Tervetuloa hattaraisten päiväunien ja inspiroivien haavekuvien ääreen!

Stoan saavutettavuus

Sisä- ja ulkotiloissa on esteetön kulkumahdollisuus sekä tasaiset kulkuväylät.

Puotinharjun Puhoksen puolella olevalla paikoitusalueella on kaksi inva-parkkipaikkaa.

Stoaan inva-sisäänkäynnit ovat pääsisäänkäynnin sekä Puotinharjun Puhoksen ja parkkipaikan puoleisen sisäänkäynnin yhteydessä.

Inva-wc ja lastenhoitohuone on työväenopiston oven vieressä. Pyydä vahtimestareita avaamaan ovi.

Lipunmyyntiin on esteetön kulku.

Katsomossa on pyörätuolipaikkoja. Jos tulet paikalle pyörätuolilla, mainitse asiasta pääsylippua ostaessasi ja ota etukäteen yhteyttä Stoan vahtimestareihin.

Avustaja pääsee pyörätuoliasiakkaan kanssa tapahtumaan ilmaiseksi.

Sekä Teatteri- että Musiikkisalissa on induktiosilmukat.

Katsomotiloissa on maadoitetut pistorasiat.

Tiloissa on selkeitä opasteita.

Parvigalleriaan ja gallerian toiseen kerrokseen pääsee hissillä aulasta. Pyydä vahtimestareita avaamaan gallerian toisen kerroksen ovi.

 

Lisätietoja saa Stoan vahtimestareilta puhelimitse: 040 160 3755

Ikäsuositus

Festivaalin ohjelma on tarkoitettu yli 14-vuotiaille, ellei toisin mainita.

Eettiset ohjeistukset

Pressimateriaalit

Löydät pressimateriaalit Google Drive -kansiosta. Kuvia käyttäessä on kreditoitava valokuvaaja tai kuvan tekijä.

Aikataulu

Thursday 01.01.

  • Aika
  • Esiintyjä(t)
  • Nimi
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • 00:00—00:00
  • Stefanía Ólafsdóttir & Hanna Heino
  • A Boat & An End
  • 0min
  • ei puhetta
  • 00:00—00:00
  • Karoliina Loimaala & working group
  • Charge
  • 0min
  • ei puhetta
  • 00:00—00:00
  • Satu Kankkonen
  • Hornyhorn
  • 0min
  • ei puhetta
  • 00:00—00:00
  • Erika Rustamova, Johan Högsten & Henia Nikkilä
  • ROCK/STAR Vol. 1
  • 0min
  • ei puhetta
  • 00:00—00:00
  • Ubuntu Film Club
  • LEFFAILTA
  • 0min
  • englanti
  • 00:00—00:00
  • Waldane Walker
  • REVE(a)L
  • 0min
  • englanti

Ohjelma

Photo of Elli Roth
performanssi

SOFT BLAST

Elli Roth

SOFT BLAST on immersiivinen tutkimusmatka äänisuunnitteluun ja kehon liikkeeseen sekä osanotto musiikkiteollisuuden sisäisiin diskursseihin. Esitys haastaa perinteistä normistoa ja kutsuu syleilemään raskaiden tilojen sekä dynaamiseen liikkeen ja eläväisten äänimaailmojen vastakkaisia voimia.

SOFT BLAST juhlistaa valinnan ja vauhdin periaatteiden johdattamana femme-lavan fluidiutta, haastaen samalla musiikkiteollisuudessa vallitsevat stereotypiat ja lasikatot. Äänet liikkuvat tilan läpi kutoen tarinaa, joka ylittää rajat ja vaalii yhteyttä esiintyjän ja yleisön välillä.

Elli Roth on Helsingissä ja Kööpenhaminassa asuva tanssitaiteilija, joka on valmistunut The Danish National School of Performing Artsin Dance and Choreography -ohjelmasta kandidaatiksi vuonna 2024. Roth on opiskelunsa ohella työskennellyt tanssijana ja esiintyjänä lukuisissa kokoonpanoissa Suomessa ja ulkomailla. Hän on hiljattain esiintynyt tanssijana Pori Dance Companyn kevään 2024 tuotannossa Sumua/Farewell, jonka koreografina toimi Olli Lautiola, Mikael Marcimanin ohjaamassa An Honest Life -nimisessä Netflix-elokuvassa (ensi-ilta 2024), sekä Amos Rexin GENERATION 2023 -näyttelyssä. Tulevana syksynä hän esiintyy tanssijana Suomen kansallisoopperan Pohjalaisia-esityksessä.

Roth työskentelee myös koreografina. Hänen viimeisin teoksensa SOFT BLAST oli osa Dansehallernen New Shit Vol.8 tuotantoa (2024).

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta
performanssi

ROCK/STAR Vol. 1

Erika Rustamova, Johan Högsten & Henia Nikkilä

ROCK/STAR Vol.1 on monitodellisuuksinen audiovisuaalinen tanssiesitys, jossa virtuaalinen avatar, jota ihmisesiintyjä animoi reaaliaikaisesti, tutkii virtuaalista luolaympäristöä ja on vuorovaikutuksessa sen kanssa liikkeen ja koreografian keinoin. ROCK/STAR Vol.1 syntyi Erika Rustamovan (luova teknologi), Johan Högstenin (koreografi) ja Henia Nikkilän (äänisuunnittelija) yhteistyönä kevättalvella 2023 osana Rustamovan maisterin opinnäytetyön taiteellista tutkimusta. Esityssarjan teemoja ovat identiteetin tutkiminen digitaalisen ja fyysisen maailman sulautumisen aikakaudella sekä fyysisten ja digitaalisten olentojen välisen empatian mekanismit. Esitys koostuu äänestä, koreografiasta, projektiotaustan dynaamisesta ja vuorovaikutteisesta virtuaalimaailmasta, sekä 3D-hahmoista, jotka jäljittelevät ihmisesiintyjien liikkeitä reaaliaikaisesti kehittyneen liikkeentallennusteknologian avulla.

Tätä esitystä on tukenut Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos.

Erika Rustamova (she/her) on helsinkiläinen luova teknologi ja virtuaalinen esiintyjä, joka on valmistunut maisteriksi New Media -ohjelmasta. Rustamova on esiintynyt audiovisuaalisilla performansseillaan erilaisilla helsinkiläisillä festivaaleilla, kuten Ääniaallossa (2021, 2023) ja Aavistuksessa (2022) sekä lukuisissa underground-kulttuuritapahtumissa ja osallistunut ryhmänäyttelyihin digitaalisilla töillään (2021, 2022).

Johan Högsten (he/him) on helsinkiläinen tanssitaiteen kandidaatti, koreografi ja tanssitaiteilija. Taiteilijauransa aikana Johan on esiintynyt lukuisissa tanssi- ja teatterituotannoissa, kuten vuonna 2022 Tamara Cubasin Judidansille koreografioimassa Offering for a Monster -esityksessä ja Suomen Kansallisoopperan Don Giovannissa. Hänen töitään on ollut esillä Generation 2020 -ryhmänäyttelyssä Amos Rexissä sekä URB20-festivaalilla.

Henia Nikkilä (she/they) on äänisuunnittelija, taiteilija, tuottaja ja DJ. Hänen on tehnyt äänisuunnittelua nykytanssiesitykselle Amsterdamissa (Simone Gisela Weberin What can (not) be seen from here) soittanut musiikkia Tokiossa ja Warszawissa (osana Kaino Wennerstrandin Fixit-performanssia) ja julkaissut musiikkia Helsingissä ja Madridissa (Murrettumeri – Back Life, C-kasetti ja digitaalinen julkaisu, Interior, 2023). Hänen ääniteoksensa on ollut esillä Berliinin 90mil-galleriassa joulukuussa 2023.

Äänestä, reaaliaikaisesta liikkeenkaappauksestä, live-visuaaleista ja koreografiasta koostuvassa esityksessämme tutkimme empatiaan ja identiteettiin liittyviä aiheita fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden sekoittumisen aikakaudella. Posthumanististen ja uusmaterialististen teorioiden innoittamina kyseenalaistamme sen, mitä pidämme todellisena tai mitä koemme todellisuudeksi, kuka ja mikä on empatian arvoista ja mitä tai ketä kohtaan voimme ihmisinä tuntea empatiaa ja samaistua.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta
työpaja

YOU HAVE EVERYTHING YOU NEED

Paola Jalili & Hanan Mahbouba

You Have Everything You Need on kirjoitus- ja kollaasityöpaja, jossa unelmoidaan elämäämme määräävien alistavien valtarakenteiden ulkopuolisista maailmoista. Työpajassa rakennetaan yhdessä vaihtoehtoja näille rakenteille ja juhlitaan vivahteita ja erilaisuutta. Työpajassa luodaan kirjoittaen, kollaasityöskentelyn keinoin sekä tietoa jakamalla ympäristöä, jossa jokainen voi ihmetellä kirjallisten ja visuaalisten luomustensa runollisuutta ja saada osansa energiasta, jota yhdessätyöskentely synnyttää.

Aiempaa kokemusta kirjoittamisesta tai kollaasin teosta ei tarvita, kaikki ovat tervetulleita mukaan!

 

Kuva: Raul Vazquez & Paola Jalili

Paola Jalili (she/her) on helsinkiläinen taiteilija-kustantaja ja kulttuurityöntekijä. Hän on vuonna 2021 perustanut Ei Mainoksia, Kiitos! -nimisen riippumattoman taidekustannusaloitteen, jonka tavoitteena on kokeilla epäsovinnaisia ja kestäviä kirjaformaatteja sekä tehdä näkyväksi kustannustoimintaan liittyvää työtä. Taidepraktiikassaan Paola pohtii työn, sukupuolen ja nykytyökulttuurin intersektioita Office Aesthetics -projektissa.

Hanan Mahbouba (she/her) on elokuvaohjaaja, kirjailija ja taiteilija. Viime aikoina hän on keskittynyt postsiirtolaisuuden ja diasporisen kulttuuriperinnön teemoihin ja tutkinut niitä hybridi-dokumenttielokuvan, narratiivisen ja kokeellisen elokuvantekotyylin keinoin MAA-Tilassa vuonna 2022 ja Titanik-galleriassa vuonna 2023. Kirjoittaminen on tärkeä osa hänen työtään, olipa se sitten kuvataidekäytännön ponnahduslauta tai itse lopputulos. Hän uskoo kirjoittamisen muuntavaan voimaan maailman rakentamisen ja ymmärtämisen välineenä ja pyrkii välittämään lähestymistapaa opettamalla.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
performanssi

LESBOLESBOLESBO

Johanna Karlberg & Iiris Laakso

LESBOLESBOLESBO on kahden esiintyjän lounge-tyylinen, eroottinen ja nykyaikainen tee-se-itse-musikaali ja rakkaustarina lesbojen kohtaamisesta. Sekoitus cover- ja alkuperäiskappaleita muodostaa intensiivisen draaman kaaren, jossa lesborakkaus yrittää selviytyä heteromaailmassa. Kaksi ja ainoaa päähenkilöä laulavat, tanssivat ja lausuvat runoja riemukkaalla paatoksella, sanoinkuvaamattomalla tunteella ja muutamalla sulavalla kliseellä.

Tämä musikaali on lesbo tutkimusmatka ja käännös musikaalista genrenä ja kertomus lesbon intohimosta ja rakkaudesta. Tässä nykytanssin alalajissa tuomme takaisin intohimoisen katsekontaktin ja ilmeikkään ilmaisun. Musikaali päättyy traagiseen ja ahdistavaan kuolemaan.

 

Kuva: Caroline Suinner

Johanna Karlberg ja Iiris Laakso ovat tanssi- ja performanssitaiteilijoita, lesboja ja ystäviä. He ovat tutustuneet toisiinsa maisteriopintojensa aikana Teatterikorkeakoulussa vuonna 2019, mutta tunsivat toisensa jo sitä ennen. Heidän yhteistä taiteellista työskentelyään ohjaa palava halu tuottaa lesbotaidetta ja -representaatiota sekä erilaisia lesbokertomuksia suomalaiseen kulttuurikenttään ja tehdä esityksiä, jotka vinkkaavat silmää – kuten ehkä arvata saattaa – lesboille.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
musiikkiesitys

RÄKÄlicious

Tämä on RÄKÄlicious duon live-esitys.

RÄKÄlicious on poikkitaiteellinen duo joka koostuu videotaiteilija Sandra Marinsista ja äänitaiteilija Mai Pesosesta. RÄKÄlicious kumpuaa Tee-se-itse eetoksesta, kehollisesta ilmaisusta sekä vinksahtaneesta lähestymistavasta. Duon toimintatapa on viedä taidettaan epämääräisiin paikkoihin ihmisten koettavaksi. Toimintaamme ajaa ajatus taiteen saavutettavuudesta sekä luokkatietoisuus.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
Photo of Pinja Poropudas
performanssi

It's been a while

Pinja Poropudas

It’s been a while on esitys yksinäisyydestä ja kaipauksesta. Se on yritys yhteyteen aiheen äärellä, joka eristää. Kurotus paikasta, johon ei ole pääsyä ilman kokemusta ja kokemus, joka ei päästä pois ollessaan läsnä. Esityksessä tanssin haamujen kanssa ja etsin kauan sitten kadotettua sielunkumppania, ehkä siskoa jota en koskaan ehtinyt tavata.

Kokonainen hiekkalaatikko täynnä unelmia, jotka eivät saavu
Eivät enää
Eivät nyt, kun olet jo mennyt
Ja joka kuu tuhlaan tulevaisuuden
Vuotaa vessanpöntöstä viemäriinalakulo ja helpotus samassa säiliössä
Kukaan ei odota

 

Koreografia ja esitys: Pinja Poropudas
Äänisuunnittelu: Arttu Stoor
Kuva: Irma Karsma

 

Työtä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Pinja Poropudas on helsinkiläinen tanssitaiteilija. Hän on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Helsingin Taideyliopistosta vuonna 2018. Valmistumisen jälkeen Poropudas on työskennellyt esiintyjänä, tanssinopettajana ja koreografin assistenttina. Omassa taiteellisessa työskentelyssään Poropudas on kiinnostunut tunteiden ja muistojen sekoittumisesta mielikuvitukseen ja fiktioon.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta
esitys

Escapism is not freedom

Tea Andreoletti

Esitys on Stoan arkkitehtonisten elementtien ympärille koreografioitu tarina. Se tutkii, miten taiteelliset käytännöt voivat edistää yhteyttä, ymmärrystä ja osallistumista alueeseen ja sosiaalipoliittiseen kontekstiin, jossa ne toimivat. Tarina kietoutuu Tea Andreolettin taiteelliseen praktiikkaan, joka vuodesta 2020 lähtien on keskittynyt Alta Valle Serianan maaseutukontekstiin liittyviin kysymyksiin. Esitys esittelee myöa taidekollektiivi CAP24020:n, joka on omistautunut osallistaville ja paikkasidonnaisille taidekäytännöille, jotka pyrkivät luomaan merkityksiä yhdessä Alta Valle Serianan -laakson kanssa, lisäämään tietoisuutta paikallisista ongelmista ja kuvittelemaan vaihtoehtoisia mahdollisuuksia sen tulevaisuudelle. Mikä on taiteellisten praktiikoiden vastuu toimialueitaan tai tapahtumapaikkojaan kohtaan? Miten ne voivat ottaa osaa sortumatta kriittisyyteen, joka yhdistetään usein yhteiskunnallisesti kantaa ottavaan taiteeseen?

Otsikko on otettu The Pop Groupin There Are No Spectators -kappaleesta, ja sitä on käytetty myös Rab-Rab Pressin vuonna 2023 järjestämässä Agit Punk -näyttelyssä.

 

Tätä esitystä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
performanssi

Disco Le Coq d'Or – club dreamscapes

Tzor Edery & Daniel Shaya

Disco Le Coq d’Or – club dreamscapes on audiovisuaalinen esitys, jossa yhdistyvät elektroniset biitit, elävä instrumentaalimusiikki, laulu ja animaatioprojisointi. DJ-keikan aikana soitetaan nykyaikaisia elektronisia biittejä ja arkistomateriaalia sekä live laulua ja ääntä. Tzor Edery ja Daniel Shaya ammentavat Pohjois-Afrikan 1900-luvun musiikkikentästä – jossa rikottiin kielen, maantieteen, genren ja yhteiskunnallisten normien rajoja – ja haluavat luoda sekoittuneesta ajallisuudesta koostuvan äänimaiseman, joka hylkää nostalgian ja luo pikemminkin vuoropuhelua perinteisen ja nykyaikaisen yhteisöllisen musiikkikokemuksen välillä. Vaikka he saavat inspiraatiota SWANA-alueen muslimien ja juutalaisten välisten suhteiden historiasta, he tunnustavat Palestiinan tämänhetkisen tilanteen hirvittävän väkivallan ja epäoikeudenmukaisuuden.

Unimaisema ei ole pako todellisuudesta, vaan mahdollisuus kohdata se kuvitellusta paikasta käsin, jossa äänemme ja kehomme liikkeet ovat luonnonvoimia, jotka pystyvät kaatamaan meitä todellisessa maailmassa ahdistavat rakenteet. Edery ja Shaya näkevät klubin tilana, jossa voidaan käsitellä nykyhetken epäoikeudenmukaisuuksia ja unelmoida radikaalista muutoksesta. Klubi on ajan ulkopuolinen tila, jatkuva yö, joka pitää sisällään äärettömiä mahdollisuuksia aamua varten. He haluavat luoda surrealistisen ympäristön, joka tuo mieleen heidän unelmaklubinsa tilan; he käyttävät soundia ja animaatioprojisointia luodakseen valaistusta, tunnelmaa, draamaa ja sekoittaakseen yhteen Välimeren kesän ja pimeän klubiympäristön luonnonelementtejä. Klassisen arabimusiikin Tarab-perinnettä – musiikillisen nautinnon etsimisen käsitettä – seuraten he kutsuvat yleisön osallistumaan haluamallaan tavalla, huutamaan, laulamaan, tanssimaan ja astumaan esityksen sisälle.

Tzor Edery on marokkolais-juutalaistaustainen monialainen taiteilija ja elokuvantekijä, joka työskentelee useilla eri aloilla (animaatiosta printin painatukseen, musiikista tanssiin). Hänen palkittuja elokuviaan Tamou (2019) ja Maurice’s Bar (2023) on esitetty elokuvafestivaaleilla eri puolilla maailmaa, muun muassa Cannesin festivaalin Cinefondationissa, Annecyn animaatiofestivaaleilla ja Clermont-Ferrandin lyhytelokuvafestivaaleilla. Töissään hän keskittyy Välimeren alueen ja sen ulkopuolella tapahtuvaan kulttuurivaihtoon ja siirtolaisuuteen, erityisesti Pohjois-Afrikan juutalaiseen kulttuuriin. Olennainen osa hänen työtään on historiallisten tekstien uudelleentulkinta ja fyysisten tilojen rikkominen nykyaikaisen queer-linssin, rohkean ja ilmeikkään visuaalisuuden sekä tinkimättömän subjektiivisuuden kautta. Edery asuu Tampereella ja työskentelee Helsingin, Jerusalemin ja Pariisin välillä.

Daniel Shaya on helsinkiläinen, irakilais-juutalaistaustainen ja suomalaistaustainen DJ, joka opiskelee Helsingin yliopistolla Lähi-idän tutkimusta. Hän on Yalla Collective -ryhmän perustajajäsen. Kollektiivi on järjestänyt arabialais-Lähi-idän bileitä Helsingissä. Shaya on kiinnostunut 1900-luvun suurten juutalais-arabialaisten muusikoiden ja nykypäivän Swanan alueen nykymusiikista.

Edery ja Shaya ovat Nahlieli – Jews for Justice In Palestine -ryhmän perustajajäseniä ja IDA-radiossa järjestetyn Mimouna Helsinki -tapahtuman järjestäjiä.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
demo

~~<3¨¨blood bonding¨¨<3~~

Heini Hermunen & Nooa Paukkunen

~~<3¨¨blood bonding¨¨<3~~ on spoken word-runoutta ja äänitaidetta yhdistelevä queer-anarkistinen esitys, jossa muunsukupuoliset vampyyrit haaveilevat kyvystä jakaa toisilleen veren kautta välittyviä hormoneja.

Teos on runollinen unelma sukupuolihormonien itsemääritellystä mikroannostelusta – muunsukupuolisten kehoidentiteettien legitimoinnista ilman vaatimusta lääketieteelliseen validaatioon. Esityksessämme blood-bond, veriside, nähdään mystisenä sidoksena kahden tai useamman toisiinsa luottamuksellisesti sitoutuneen vampyyriyksilön välillä. Näin ollen esitys on myös mytologialla ilakoiva oodi ystävyydelle – fantasia ydinperheajattelusta irtaantuvasta verisukulaisuudesta, jossa ystävien välinen valittu perhe muodostuu läheisimmäksi välittämisen perheyksiksiköksi.

Esityksessämme Nooa Paukkunen (they/them) ja Heini Hermunen (they/them) performoivat yhdessä kirjoittamansa tekstin, joka punoutuu Nooan musiikki-ääni-maisemaan. Lavalla Heini puhuu teoksen lyriikoita mikrofoniin spoken-word-runona ja Nooa performoi äänellä sekä livenä (kopautukset, hyminät mikrofoniin jne.) että tietokoneen välityksellä (musiikki/äänimaisema). Esitystilanteessa tarvitsemme myös hieman tilaa liikkeelle/keholliselle performoinnille.

Heini Hermunen (they/them) on esiintyjä ja kirjoittaja, joka textaa tunteella ja haluaa näin lisätä elinvoimaa, myötäiloa ja yhteiseloa!

Nooa Paukkunen (they/them) työstää montaa asiaa samanaikaisesti, sekä yhdistelee niitä liittämällä ne yhdeksi. Yksi näistä elementeistä on ääni, jota hän tutkii ja hyödyntää intuitiivisesti ja pitkään kypsytellen.

Yhdessä <3 Heini ja Nooa <3 ovat vampyyreitä ja ystäviä, joiden välillä on luottamusta, läppää ja leikkimieltä – halua halata ja avartaa kehoihin liittyviä normeja herkästi mutta vimmalla.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti & suomi
performanssi

TIIKERI – The some@bility performance piece i.e. concerto and a biennianal goes UrbanApa X Stoa

Milla Jarko

Tiikeri pohtii: “Olipa kerran somellisuudessa…Todellisuutta tungetaan sosiaaliseen mediaan ja vähitellen se alkaa valua takaisin…Meistä on tullut aktiivisia esittäjiä…Touhuamme itsestämme ja muista tarinoita sosiaaliseen mediaan…Representoimme, eli esitämme itseämme…Somesta on tullut minän jatke…Se, mitä postaamme, kertoo ‘kuka olen’ tai kiillottaa minäkuvaa…Mikä sitten on ‘totta’? Mitä on esittäminen? Loppuuko se koskaan? Mikä on esitys? – Minä, minä olen sellainen!”UrbanApa-festivaalissa koettava, konsertti- ja someviritteinen TIIKERI on lyhytnäyttämöteos ja -näyttely samaisen teoksen aiemmista kokoillan kantaesityksistä, jotka esitettiin Cirko – Uuden sirkuksen keskuksessa ja Helsingin kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämöllä vuonna 2023. Nyt on vuorossa Stoan teatterisalin valloitus: Tiikeri asuttaa teatterisalin tuntemattomatkin kolkat ja valjastaa ne ennenkokemattomaan käyttöön.Teos on osa sirkus- ja esitystaiteilija Milla Jarkon vuonna 2018 aloittamaa, moniosaista Tiikeri-projektia. Tiikeri on myös Jarkon alter ego, sosiaalisen median minä: millaista olemisen tapaa sosiaalinen media tuottaa? Tiikeriä kiinnostaa toden ja keksityn, fyysisen ympäristön ja sosiaalisen median, itsen ja toisen välisyys – välissä touhuaminen ja välistä rohmuaminen. Tiikeri-projekti etsii aktiivisesti uusia tapoja kokeilla esityksiä livenä ja verkossa.Tiikeri ehdottaa käsitteitä rererererererererererererererererererererererererepresentaatio sekä someturgia itsensä käsittelyyn, ja luottaa vilpittömyyteen, sattumaan sekä kyllä-ketjuun. Mitä tahansa voi olla ja tapahtua Tiikerin maailmassa ja olemassaolo tursuta yli äyräidensä. Tiikerin politiikka on instituutiokriittistä, feminististä, henkilökohtaista ja purkavaa, rikkoo muodon, näyttämön ja sirkuksen politiikkaa – ei vakavissaan, mutta ihan tosissaan!

TIIKERI – The some@bility performance piece i.e. concerto and a biennianal goes UrbanApa x Stoa (light version) työryhmä: Milla Jarko ja Jere Mönkkönen
Kokonaisuuden suunnittelu ja käsikirjoitus, ääni-, visuaalinen ja tilasuunnittelu, tarpeisto ja puvustus, tuotanto, esiintyminen: Milla Jarko
Tekninen ja valosuunnittelu: Jere Mönkkönen
Visuaalinen ja tilasuunnittelu, tarpeisto ja puvustus: Anna Pietilä
Kiitos: Anni Koskinen, Henri Tuulasjärvi, Miradonna Sirkka, Anni Hurme, Kaisa Nieminen, Ainu Palmu sekä Tinja Nieminen

 

Tätä työtä on tukenut: WHS (co-production), Taiteen edistämiskeskus, Koneen Säätiö, Suomen kulttuurirahasto, Cirko – Uuden sirkuksen keskus, Sirkus Faktori.

Milla Jarko on esitysten tekijä, sirkustaiteilija. Teoksissaan Jarko yhdistää performanssia, sirkusta, sekä äänellisiä ja visuaalisia juttuja. Sirkus viitoittaa Millan taidetouhuja ja on oiva alusta epänormatiivisuudelle. Pitkäjänteisessä esitystaiteellisessa työskentelyssä hän kysyy: mitä sirkus tekee, miten sirkus ajattelee? Jarkon teoksia on kuvailtu hyväntahtoisen röyhkeäksi, häiritseviksi, saavutettavan oudoiksi, kipeän rehellisiksi ja jäljittelemättömiksi esittävän taiteen kokonaisuuksiksi, jotka eivät pyri miellyttämään.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
performanssi

REVE(a)L

Waldane Walker

Performanssitaiteilija Waldane Walker yhdistelee MAS-praktiikkaa (masquerade) sekä itsensä liioittelua. Hänen tarkoituksenaan on synnyttää ja laittaa alulle yhteys JUMALALLISEN kanssa. Esiaikaisena teknologiana MAS manifestoituu meidän ja jumalallisuutemme välisenä viestinviejänä, uskaltakaamme siis unelmoida paljastaaksemme ja löytääksemme uudelleen yhteyden Jumalalliseen.

Kreoliperformanssitaiteilija Waldane Walker kontekstualisoi vuorovaikutuksensa hiomansa ”Make your world smile” -filosofian välityksellä.

Hänen taiteilijuutensa valaisee ja provosoi sosiopoliittisia sukupuoleen, identiteettiin ja rasismiin liittyviä huolia haastamalla imperialistisia rakenteita.

Walker on monilalainen taiteilija, joka työskentelee tanssin, teatterin, performanssin, installaation, sekä paikkaspesifin ja immersiivisen performanssin ja teatterin parissa. Hän suhtautuu hartaudella taiteen ja kulttuurin tutkimukseen ja työskentelee tällä hetkellä näytöillä, lavoilla ja kadulla.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
elokuvanäytös

LEFFAILTA

Ubuntu Film Club

Elokuvanäytös koostuu useista filmeistä, jotka ovat kuratoineet Ubuntu Film Club and UrbanApa yhdessä.

Ubuntu Film Club on helsinkiläinen elokuvakerho, joka on keskittyy narratiivien laajentamiseen hauskalla twistillä elokuva kerrallaan.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
performanssi

A Boat & An End

Stefanía Ólafsdóttir & Hanna Heino

A Boat and An End on partituuri, jossa pysytään pitelyn kysymyksessä: Miten voimme pitää kiinni fyysisesti, sosiaalisesti ja sanallisesti; pitää kiinni ajasta, pitää kiinni itsestämme, pitää kiinni toisistamme, pitää kiinni tilasta. Mikä tila on niin turvallinen ettemme luovuta; jotta voimme pitää huolta toisistamme ja jatkaa kysymysten esittämistä ilman, että meitä ajetaan kohti vastausta. Nyt ei ole aika kiittää itseään harjoituksesta, nyt on aika olla kiitollinen. Miten voimme muuttaa aikaa muuttaaksemme tarinaa?

Stefanía Ólafsdóttir is an educated performance artist and aquatic bodyworker invested in the fluidity of bodies through the lens of queering kinship and community building. They grew into a duo dancing contact improvisation where a shared performativity and playfulness led them to the edge of expectation, still a part of the space, yet set apart from it in time, exploring holding as an act of art, play and resistance.

Hanna Heino on Pohjois-Karjalan pehmentämä taiteilija, tanssija ja runoilija, joka on kiinnostunut orgaanisesta liikkeestä epäjohdonmukaisessa ihmisyydessä. Stefanía Ólafsdóttir on kouluttautunut performanssitaiteilija ja vedellinen kehontyöstäjä, joka on kiinnostunut kehojen fluiditeetista queerin sukulaisuuden ja yhteisöllisyyden rakentamisen näkökulmasta. Yhdessä Heino ja Ólafsdóttir kasvoivat tanssivaksi duoksi kontakti-improvisaation kautta, jossa jaettu performatiivisuus ja leikkisyys johti heidät odotusten reunalle, jossa he ovat yhä osa tilaa, kuitenkin siitä erotettuina ajassa, tutkien pitelyä taiteen, leikin ja vastarinnan tekona.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta
tanssiperformanssi

Charge

Karoliina Loimaala & working group

Charge on tanssin täyteinen ulkoilmaesitys, jossa yhdistyvät 7 tanssijaa sekä tehcno / beat / sykkivä musiikki ja äänimaailma. Tanssijat latautuvat yhdessä, liikkeestä, supersankareista ja antisupersankareista, videopelihahmoista, pomppimisesta, rutmin tuntemisesta, nopeudesta ja hitaasta uudelleenlatautumisesta. Esitys juhlii yhdessäoloa ja liikkeestä nauttimista, ruumiillistaen ihmisen akkua ja toimien bionisena valona.

Esitystä ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus sekä Jenny ja Antti Wihurin säätiö.

 

Kuva: Krista-Julia Arppo

Karoliina Loimaala on suomalainen koreografi ja tanssitaiteilija. Hän on kutsunut eritaustaisia ja eri konteksteista tulevia taiteilijoita yhteen latautumaaaaaaan tanssin voimalla. Työryhmän jäseniin kuuluvat Krista-Julia Arppo, Maurice Bessanh, Anika Edström-Kawaji, Iida Hägglund, Anni Kaila, Louis Nam Le Van Ho, Karoliina Loimaala sekä Maya Oliva. Yhdessä ryhmä edustaa Beniniä, Italiaa, Ranskaa, Ruotsia ja Suomea. Kaikki työryhmän jäsenet toimivat freelancereina eri kentillä, tanssien ja keikaroiden, laulaen ja loistaen.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta

Today, Tomorrow, and the Tales from the Wind

Tianjun Li (Timjune)

Today, Tomorrow, and the Tales from the Wind on valokuva- ja äänitutkielma ihmisen ja luonnon rinnakkaiselosta, jota tulkitaan mielikuvituksellisen vuoropuhelun kautta rekonstruoimalla valokuvia ja ääniä Pohjoismaista ja Itä-Aasiasta. Yhdessä ääni- ja äänikokeilujen avulla valokuvaa laajennetaan synesteettiseksi performatiiviseksi välineeksi.

Nämä kuvat ja äänet vastaavat kyseenalaiseen käsitykseen, jonka mukaan Pohjoismaat ovat ihmisen ja luonnon rinnakkaiselon ”utopia”. Ne toimivat visuaalisena metaforana, jossa yhdistetään luonnollisia ja keinotekoisia elementtejä, ja kuvitellaan uudelleen hauras utopia ja pohditaan ihmisen ja luonnon rinnakkaiselon nykyisiä haasteita.

Tianjun Li (s. 1999, Kiina), joka tunnetaan myös nimellä Timjune, on helsinkiläinen monialainen taiteilija, joka keskittyy pääasiassa valokuvaan, ääneen ja performanssiin, ja suorittaa parhaillaan maisterin tutkintoa Aalto-yliopiston Curating, and Contemporary Art -ohjelmassa.

Timjunen teokset tutkivat vaihtoehtoisia kertomuksia ihmisen ja luonnon suhteesta nykyhetkessä. Uudelleenrakentamalla kuvaa, ääntä ja äänikokeilujaan hän laajentaa valokuvataidetta moniaistiseksi installaatioksi ja performanssiksi, kuvittelen uudelleen surrealistisia, tarunomaisia utopioita, joiden juuret ovat ankarassa todellisuudessa, valaisten rinnakkaisia polkuja yksilöiden ja yhteisöjen sekä alati muuttuvan luonnonympäristön välillä antroposeenin aikakaudella.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • englanti
performanssi

Hornyhorn

Satu Kankkonen

Hornyhorn on live-ääniteos, konsertti, uloshengitys. Teos perustuu ihmisäänen,baritonitorven ja äänisuunnittelun yhteispeliin. Se kysyy, mitä kaikkea haluaisit hengittää ulos tässä ajassa / tällä hetkellä / juuri nyt? Millaista on tarvita ja haluta ulospuhaltamista tai uloshuutamista enemmän kuin mitään muuta? Festivaalin teemaan dreaming & scheming liittyen: mikä kaikki pitäisi hengittää ulos, ennen kuin unelmoinnille ja uusille juonille on tilaa? Mikä kaikki saa jo mennä? Hornyhornia on inspiroinut trauma, hassuttelun kaipuu sekä pienen katharsiksen tarve.

 

Kuva: Venla Helenius

Satu Kankkonen on helsinkiläinen äänisuunnittelija ja muusikko. Kankkonen on kiinnostunut lempeämmistä työkulttuureista, anteeksipyytelemättömyydestä, jumittamisesta, vaskipuhaltimista ja feministisistä työtavoista. Häntä inspiroi syvä ruumiillisuus, queeriys, Jinkx Monsoon ja pianonsoitto aina ja ikuisesti. Kankkosen äänisuunnitteluja ovat esimerkiksi Baltic Circle -festivaalilla esitetty esitystaideteos Deep Time Trans (2021), Jani Toivolan Rakkaudesta-esitys (2022) sekä Kulttuurikeskus Caisassa ensi-iltansa saanut, Kauri Sorvarin koregorafioima tanssiteos Labia (2023). Lisäksi Kankkonen tekee musiikkia Varjova-musiikkiprojektin parissa.

Esitykset
  • Päivämäärä & Aika
  • Paikka
  • Kesto
  • Kieli
  • Thursday 01.01 00:00—00:00
  • 0min
  • ei puhetta